Flow perceprion

none

Flow perceprion

This work series is rethinking about Wasily Kandinsky theory of colors and forms perceprtions described in book «Concerning the Spiritual in Art»

Quick navigation in this document:

Works

 

FLow of «Deepened Impulse»

Based on fragment of «Deepened Impulse» painting by Wasily Kandinsky
See original painting



Flow of «Several Circles»

Based on fragment of «Several Circles» painting by Wasily Kandinsky See original painting



Flow of «Accent on Rose»

Based on fragment of «Accent on Rose» painting by Wasily Kandinsky See original painting



Flow of «Color Study. Squares with Concentric Circles»

Based on fragment of «Color Study. Squares with Concentric Circles» painting by Wasily Kandinsky





Theory

Part of theory described there:

 

Yellow and blue have another movement which affects the first antithesis--an ex-and concentric movement. If two circles are drawn and painted respectively yellow and blue, brief concentration will reveal in the yellow a spreading movement out from the centre, and a noticeable approach to the spectator. The blue, on the other hand, moves in upon itself, like a snail retreating into its shell, and draws away from the spectator.

More at «Concerning the Spiritual in Art»




In Russian

Второго рода движение – желтого и синего, – усиливающее первый большой контраст, есть их эксцентрическое или концентрическое движение[43]. Если нарисовать два круга одинаковой величины и закрасить один желтым, а другой синим цветом, то уже при непродолжительном сосредоточивании на этих кругах можно заметить, что желтый круг излучает, приобретает движение от центра и почти видимо приближается к человеку, тогда как синий круг приобретает концентрическое движение (подобно улитке, заползающей в свою раковину) и удаляется от человека. Первый круг как бы пронзает глаза, в то время как во второй круг глаз как бы погружается.

В. В. Кандинский – О духовном в искусстве





 

Making Flow Map with custom software written in python

  1. Getting palette with python and save color values to text file

  2. Retrieve color layers. Here i show blue component of artwork

  3. Getting mask
  4. Calc distance width
  5. Heavy blur
  6. Generate flow map from this "Height"
  7. Now getting from color values color names and switch Flow Map generation algoritm for different flow type. Meging all layers to one flow map.

  8. Testing with plot vectors

  9. Finaly import to Unreal Engine and make Niagara particles with texture sampling

  10. Done

Also here is previous researches of form analyze:

  1. Contour
  2. Sound of dynamic form. Experiment 1
  3. Bouba/kiki effect
  4. Quad
  5. Forms interaction research